De Nederlandse Zorg Site

De opkomst van Serious Gaming in de gezondheidszorg

Nieuws » Bedrijven 19 november 2018

Het concept van Serious Gaming biedt serieuze mogelijkheden voor de gezondheidszorg. Allerlei onderwerpen worden via een game behandeld, en deze tool wordt ingezet om te informeren onderwijzen. De opkomst van Serious Gaming levert veel goede resultaten, en is ontzettend populair. Bedrijven als Startselect bieden dan ook de mogelijkheid om deze populaire trend zoveel mogelijk online te reguleren. Zo hoef je niet voor ieder item naar de fysieke winkel, maar kunnen tegoeden, games en abonnementen gewoon online besteld worden.

Serieuze thema’s in game omgeving worden beter en makkelijker opgepakt
De rol van Serious Gaming groeit steeds sterker binnen de gezondheidszorg. De naam zegt het dan ook al: er wordt serieus gegamed. Zo werd er eerder dit jaar al een game uitgebracht met het thema dementie. Deze game werd vervolgens gebruikt om mantelzorgers, verplegers en andere belanghebbende op een moderne, educatieve manier bij te scholen en bekend te maken met dementie. In de toekomst staan er meer games gepland waaronder games met serieuze thema’s zoals ouderenmishandeling.

Op vrije, interactieve manier de stof eigen maken werkt motiverend
Deze manier van leren werkt natuurlijk ontzettend goed. Door de leerlingen het idee te geven dat ze op interactieve, vrije wijze aan het leren zijn, wordt de stof beter en sneller opgenomen. Je geeft ze niet langer het gevoel dat ze in de klas zitten, alleen maar moeten luisteren en vervolgens hun huiswerk moeten maken. Je laat ze in hun waarde, en helpt ze op hetzelfde moment de leerstof makkelijker te onthouden, en zich beter eigen te maken.

Helpen en motiveren van revalidatiepatiënten met gametechnologie
Maar naast leerstof biedt Serious Gaming nog andere mogelijkheden. Zo helpt en motiveert het revalidatie patiënten om iedere keer weer een stapje verder te gaan: een ideaal hulpmiddel. Met behulp van innovatieve games die een variatie op bekende sporten bevatten, worden de patiënten geholpen en gemotiveerd om bezig te blijven. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de Superhuman Sports Design Challenge. Hier worden fysieke spellen gecombineerd met de technologie uit de game.

Trage groei en ontwikkeling door hoge kosten en grootschalig onderzoek
Hoewel Serious Gaming een flinke opkomst heeft laten zien in de gezondheidszorg, neemt het ontwikkelen van nieuwe games veel tijd in beslag. Voordat er een Health game gelanceerd kan en mag worden, moet er ontzettend veel onderzoek gedaan worden. En dit onderzoek kost niet alleen tijd, maar ook geld. Niet alle zorgorganisaties hebben dan ook het budget om deze manier van leren en stimuleren tot zich te nemen.

Bron: Starselect.nl