De Nederlandse Zorg Site

De conditie en gezondheid op peil houden: 4 tips

Nieuws » Algemeen, Gezondheid 11 januari 2019

Het is natuurlijk altijd belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen en de gezondheid op peil te houden, maar wanneer er sprake is van bepaalde fysieke klachten wordt dit nog belangrijker. Met deze tips zorg je ervoor dat je iedere dag actief bezig bent met het op peil houden van je conditie en je gezondheid.

  1. Voldoende beweging

Voldoende beweging is essentieel; ook wanneer er fysieke klachten zijn. Houdt rekening met je beperkingen en pas de vorm van beweging hierop aan. Zo kan zwemmen of hardlopen voor de ene persoon de ideale manier van lichaamsbeweging zijn, maar kan dit voor anderen weer als onmogelijk worden ervaren. Maar laat dit je niet beperken! Ga altijd op zoek naar een oplossing om toch in beweging te kunnen blijven. Gebruik bijvoorbeeld een elektrische fiets van Matrabike, of vervang het rondje hardlopen voor een fijne wandeling in de omgeving.

  1. Werk aan je weerstand

Veel mensen beginnen pas aan hun weerstand te werken wanneer ze een griepje of verkoudheid op voelen komen. Maar dan is het natuurlijk eigenlijk al te laat! Het is verstandiger om juist iedere dag actief bezig te zijn met je weerstand; zeker wanneer er weer een griepgolf is, de maanden kouder worden en de kans op een ziekte dus groter zijn. Door je lichaamsconditie op peil te houden zorg je er al snel voor dat je natuurlijke weerstand op peil blijft. Maar ook het eten van voldoende vitaminen en mineralen zorgen ervoor dat je natuurlijke weerstand zijn werk blijft doen.

  1. Eet gevarieerd

Een onderdeel dat veel invloed heeft op je weerstand en conditie is je voeding. Het is ontzettend belangrijk om zo gevarieerd mogelijk te eten. Hoewel het erg makkelijk kan zijn om terug te vallen in bepaalde voedingspatronen, moeten we hier scherp op blijven. Er zijn maar genoeg etenswaren die ontzettend gezond zijn, en voor voldoende variatie kunnen zorgen. Duik bijvoorbeeld eens de Aziatische keuken in en kook regelmatig met vis (vol gezonde vetten!). Probeer gerechten te combineren met andere gezonde toevoegingen zoals specifieke kruiden (zo is kurkuma bijvoorbeeld erg gezond) en noten.

  1. Blijf hydrateren

Het is altijd belangrijk om te blijven hydrateren. En hoewel een paar glazen cola ook water bevatten, is echt water toch een stuk gezonder. Een gemiddelde twee liter per dag zorgt ervoor dat je lichaam gehydrateerd blijft, je stofwisseling lekker blijft werken, en je conditie makkelijker verbeterd. Gebruik eventueel een kleine petfles welke je telkens vult om de waterinname wat makkelijker te maken.

Bron: matrabike.nl

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Nieuws

Nieuwsarchief Tip de redactie