De Nederlandse Zorg Site

Commercie speelt in op mondkapjes-discussie

Nieuws » Verzekeringen 31 augustus 2020

Mondkapjes vormen al weken zo niet maanden een gespreksonderwerp in voetbalkantines, supermarkten en talkshows. Helpen ze nu wel of niet?

Een gegeven is wel dat de commercie heeft besloten niet langer af te wachten en nu massaal mondkapjes, al dan niet bedrukt, aanbiedt op internet.

Andere landen
In bijvoorbeeld het zwaar getroffen Italië zijn de mondkapjes huis aan huis bezorgd en is het verplicht om deze te dragen in openbare gelegenheden. Bovendien zijn ze er goedkoop verkrijgbaar. Daarnaast worden er in supermarkten plastic wegwerphandschoenen aangeboden en staat er overal een pompje met antibacteriële zeep. In Aziatische landen is het mondkapje, met name sinds de SARS-uitbraak in 2003, grotendeels het straatbeeld gaan bepalen. In Nederland is men het mondkapje in het openbaar vervoer en in bepaalde stadsdelen gaan verplichten. Veel bedrijven spelen daarop in en rekenen stiekem wellicht op meer verplichtingen.

Commercie is erop gedoken
Wie bedrukte mondkapjes intikt, stuit op allerlei advertenties (‘vandaag besteld, morgen in huis’). Mondkapjes worden bedrukt met hippe prints, en voor de som van elf euro drukt men er een afbeelding of eigen ontwerp op. Of deze mondkapjes aan bepaalde eisen voldoen, is onbekend. De lijst met aanbieders is in ieder geval lang. Het zelf ontwerpen van mondkapjes is koren op de molen van veel bedrijven omdat er een geheel nieuwe vorm van merchandising is ontstaan. Op Google images staan mondkapjes afgebeeld met de logo’s van de NS, Pathé, DHL, Subway, Ben & Jerry’s en ga zo maar door. Ook zijn er mondkapjes met landenkleuren, sportclubs en wijsheden te vinden. Het komt dikwijls voor: je verzint iets, denkt dat het origineel is, zoekt het op en het blijkt al te bestaan. Het mondkapje met de afbeelding van het deel van het gezicht van de drager dat bij een normaal mondkapje onzichtbaar zou zijn – het is al te vinden.

Hooikoorts
Cabaretier Jochem Myjer had, zo liet zijn vakgenoot Jürgen Raymann weten in tv-quiz De Slimste Mens, nogal moeite met de schrikkende mensen om hem heen wanneer hij nieste. Dat gebeurde nogal regelmatig in het openbaar vanwege zijn pollenallergie. De Leidse comedian wilde een t-shirt hebben met de tekst ‘Corona: NEE, Hooikoorts: JA’. Het is geen verrassing dat dit t-shirt amper een week later overal te bestellen is. Kwestie van inspelen op de actualiteit en doorpakken, zou een ondernemer zeggen. Er wordt natuurlijk al sinds mensenheugenis geld verdiend aan veiligheidsmaatregelen, die al dan niet verplicht werden. Of het nou om maliënkolders, brommerhelmen, vingerhoedjes of autoverzekeringen gaat. Versieringen, varianten, goedkope versies, dure versies, laat het maar aan de markt over. Zo wordt iets ogenschijnlijk onbeduidends een punt van onderscheid.

Bron: Parool.nl, Pricewise.nl

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Nieuws

Nieuwsarchief Tip de redactie