In Nederland heeft één op de drie werknemers te maken met hoge druk. In de zorgsector is het denkbaar het gemiddelde hoger ligt, zeker in coronatijd.

Kortstondige hoge werkdruk is vervelend, maar nog direct schadelijk. Hoge werkdruk over een langere termijn is wél zeer problematisch. Zo blijven we stress opbouwen, waardoor we constant gestrest voelen. Dat resulteert als er niet ingegrepen wordt in een burn-out en langdurig ziekteverzuim. Wat kunnen zorgprofessionals en organisaties doen tegen een constante hoge werkdruk in de zorg?

Concentreer je op één ding tegelijk

Vliegen van patiënt naar patiënt is niets ongewoons in de zorg als gevolg van de hoge werkdruk. Dat je inderdaad fysiek van de ene naar de andere patiënt gaat is niet te voorkomen, maar wel dat je in je hoofd met meerdere patiënten tegelijkertijd bezig bent. Als er geen sprake is van hoge spoed, kun je je jezelf als zorgprofessional proberen te dwingen je op één patiënt of cliënt tegelijkertijd te richten. Dit kost minder (mentale) energie en voorkomt dat je in de snelheid fouten maakt. Je bent productiever en effectiever als je één taak tegelijkertijd afwerkt.

Het werk anders organiseren

Organisaties kunnen tijd en geld steken in het anders organiseren van het werk op een manier die efficiënter werkt en daarmee druk van de ketel haalt. Kan het administratieve deel van het werk sneller en eenvoudiger als hiervoor een beter systeem komt? Investeer daar dan in, zodat zorgmedewerkers meer tijd overhouden om zich op hun kerntaak te richten, namelijk het zorgen voor patiënten of cliënten.

Het gesprek met elkaar aangaan

Zowel zorgprofessionals als organisaties weten dat de werkdruk hoog is en dat dit te maken heeft met de grote hoeveelheid werk en het gebrek aan manuren dat daarvoor beschikbaar is. Betekent dat dat men zich daarbij moet neerleggen? Dat zou onverstandig zijn. Zorgprofessionals kunnen zich in eerste instantie laten horen bij hun organisaties om op zoek te gaan naar een probleem dat door veel collega’s hetzelfde ervaren wordt. Als men zich niet laat horen, gebeurt er immers niets. Als een organisatie de urgentie begint te voelen, ontstaan er wellicht nieuwe, creatieve mogelijkheden om de werkdruk te verlichten.

Dit alles neemt niet weg dat er weinig sectoren zijn waar het probleem van hoge werkdruk zo lastig op te lossen is als in de zorg. Tegelijkertijd moeten zowel organisaties als de politiek en de samenleving zich ervan bewust zijn dat we zorgprofessionals niet kunnen blijven overbelasten, omdat we anders een nog groter probleem creëren met elkaar.

Bron: FHV