Een medewerker meldt zich ziek, wat nu? Een paar dagen valt te overzien, maar bij een langdurig zieke medewerker komt het woord ‘arbodienst’ al gauw om de hoek kijken.

Je moet als werkgever namelijk verplicht een gecertificeerde arbodienst inschakelen. Alleen een erkende arts kan bepalen of een medewerker arbeidsongeschikt of ziek is. Als werkgever mag je dit niet. Wanneer schakel je een arbodienst in? Welke regeling moet je kiezen? En wat kost een arbodienst? We beantwoorden de vijf meest gestelde vragen. 

1. Wat doet een arbodienst?

De arbodienst helpt werkgevers en medewerkers bij ziekteverzuim, arbeidsomstandigheden en re-integratie bij ziekte. De arbodienst wordt gefinancierd door de werkgever, maar geeft volledig onafhankelijk advies op het gebied van gezondheid. De arbodienst bestaat uit een team van experts: bedrijfsartsen, arbeidshygiënisten, veiligheidsdeskundigen en arbeids- en organisatiedeskundigen. Zij adviseren onder andere over een veilige en gezonde werkplek, stellen een verzuim preventieplan op en helpen bij een risicoanalyse van het personeel. 

2. Wanneer moet je een arbodienst inschakelen bij ziekteverzuim?

Je moet als werkgever minimaal een basiscontract hebben met een gecertificeerde arbodienstverlener. Wanneer één van jouw medewerkers langdurig ziek dreigt te worden, ben je wettelijk verplicht binnen zes weken na de eerste ziektedag de arbodienst in te schakelen. Aangeraden wordt om dit al op de eerste ziektedag te doen. Een bedrijfsarts maakt dan een probleemanalyse: hij of zij beoordeelt of de medewerker arbeidsongeschikt of ziek is en of vervangend werk gedaan kan worden. Op basis van de analyse wordt een re-integratieplan gemaakt, zodat de medewerker gezond en snel weer aan de slag kan.

3. Welke regeling moet je kiezen: maatwerk of vangnet?

Qua arbodienst kun je kiezen tussen een maatwerk- of vangnetregeling. Het grote verschil zit hem in samenwerkingspartners. Bij een vangnetregeling sluit je een contract af met één arbodienst die je ondersteunt bij alle arbotaken. Bij een maatwerkregeling neem je als werkgever zelf de regie. Je contracteert een of meerdere deskundigen en/of (arbo)dienstverleners. Dit hoeft dus niet bij één partij te zijn. Je kunt deze regeling alleen inzetten als je aan twee hoofdvoorwaarden voldoet: 

  1. Er moet overeenstemming zijn met de werknemersvertegenwoordiging: de personeelsvertegenwoordiging (PVT) of ondernemingsraad (OR) moet schriftelijk akkoord geven. Als de maatwerkregeling al in de cao is vastgelegd, is geen overeenstemming nodig.
  2. Er moet een contract worden afgesloten met een bedrijfsarts voor bijstand bij de verzuimbegeleiding, aanstellingskeuring en PAGO.

4. Hoeveel kost het om een arbodienst inschakelen?

Kleinere organisaties kunnen hun arbodienstverlening regelen via een verzuimverzekering. Voor grotere werkgevers is het handig om zelf een arbodienst in te schakelen. Zo heb je grip op de kwaliteit en de kosten. Je hebt grofweg twee varianten: een uurtarief en een abonnement. Bij het uurtarief betaal je vaak een basisbedrag plus een uurtarief voor de verschillende professionals die je inhuurt. Bij een abonnement betaal je een vast bedrag per medewerker per jaar. De meeste diensten, zoals een bedrijfsarts of verzuimspecialist, zitten hierbij inbegrepen. 

De precieze kosten zijn afhankelijk van je contract, de hoogte van verzuim en de werkwijze van de arbodienst. Zelf een specialist inhuren? Reken op een uurtarief van 175 tot 225 euro. Bij een abonnement kun je uitgaan van 120 tot 200 euro per medewerker per jaar. 

5. Hoeveel kost een verzuimende medewerker?

Een langdurig zieke medewerker kost ruim anderhalf keer meer dan organisaties denken. Er wordt uitgegaan van gemiddeld 143 euro per dag, maar in werkelijkheid kost een zieke medewerker dagelijks 250 euro, oplopend tot maar liefst 400 euro. De kosten bestaan in de eerste plaats uit salaris. Je bent als werkgever verplicht om twee jaar lang het loon van de zieke medewerker door te betalen. Dit is minimaal 70% van het loon, maar soms ook 100%. Het percentage hangt af van contractuele- en cao-afspraken. Naast het directe loon levert ziekteverzuim ook indirecte kosten op: denk aan kosten voor een vervanger, de tijd die de leidinggevende en HR kwijt zijn aan begeleiding en de kosten voor verzuimbegeleiding.

Investeer in preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Een arbodienst inschakelen voor een sterk preventiebeleid voorkomt onnodige kosten van verzuimende medewerkers én zorgt voor een veilige, gezonde werkomgeving. De experts van de arbodienst helpen onder andere bij werkplezier vergroten, het creëren van een veilige werkvloer en het verbeteren van de fysieke en mentale fitheid van medewerkers met praktisch trainingen. Een investering die gelukkige, gezonde medewerkers oplevert.

Bron: arbodienst.nl