“Het mooie aan zorgvervoer is dat een rit nooit saai is, maar dat vereist van de vervoerder wel een zekere toewijding”, stelt Marc Bolderman, DGA van Willemsen-De Koning. “Natuurlijk moeten we daarom oog hebben voor verkeersveiligheid, dat is enigszins vanzelfsprekend, maar daar bovenop investeren wij volop in de sociale kanten van personenvervoer.” Niet voor niets prijkt daarom prominent de slogan ‘Vervoert met zorg’ op de voertuigen van Willemsen-De Koning.

Rol-stoel-in-busje-bvb-150

“Dat laat al in eerste oogopslag zien dat wij onze zorgtaak minstens net zo belangrijk vinden als onze vervoersrol”, duidt Marc Bolderman de lijfspreuk van WdK. De focus op zorgzaam vervoer voert volgens hem dan ook de boventoon in de gehele organisatie. “Dat is terug te zien in ons streven om onze diensten veilig en duurzaam, maar bovenal met een zo hoog mogelijke kwaliteitsstandaard aan te bieden”, aldus Bolderman. “In alles staan bovendien de mensen centraal, of het nu gaat om onze reizigers, hun ouders of verzorgers, opdrachtgevers of onze eigen medewerkers en partners.”

“Een veilig en vertrouwd gevoel gaat namelijk verder dan enkel de veiligheid op de weg”, meent Bolderman. Gedurende de rit is het dan ook aan de chauffeurs van Willemsen-De Koning om passagiers die beleving te bezorgen, maar eigenlijk begint dat volgens Marc Bolderman al veel eerder. “We streven naar het warme, veilige gevoel dat mensen van thuis gewend zijn”, illustreert hij. “Je moet immers ook aan de zorgen van ouders en verzorgers tegemoetkomen, ouders en verzorgers die immers hun dierbaren aan ons toevertrouwen.”

Trainen en investeren

Om invulling te geven aan dat streven, investeert Willemsen-De Koning doelgericht in zijn organisatie, zowel in het materieel als in het personeel. “Medemenselijkheid is één van de, zo niet dé belangrijkste persoonlijke eigenschap waarop wij onze medewerkers selecteren”, stelt Marc Bolderman dan ook. “Daar komt bij dat wij hen ook nadat zij in dienst zijn getreden stimuleren om deze eigenschappen en hun persoonlijke vaardigheden door te ontwikkelen.”

“Middels extra opleidingen en coaching bereiden we hen optimaal voor op waar zij in de dagelijkse praktijk mee te maken kunnen krijgen”, licht Bolderman toe. In de vervoersbranche – en in het zorg- en doelgroepenvervoer in het bijzonder – weet je volgens hem immers nooit wat de dag gaat brengen en daar moet je mee kunnen omgaan. “Bovendien zijn onze chauffeurs ons uithangbord en is het aan hen om met elke beslissing die zij maken onze belofte ‘Vervoert met zorg’ waar te maken.”

“Ook vraagt elke rit om een andere invulling”, legt Marc Bolderman uit. “De ene passagier wil vooral naar zijn of haar bestemming worden gebracht en vindt het prima als dat in stilte gebeurt, maar een andere passagier kan juíst heel veel waarde hechten aan een praatje of zelfs aan enkel een luisterend oor.” Willemsen-De Koning leert zijn medewerkers daarom om die specifieke behoeften aan te voelen en vervolgens naar te handelen. “Wij zijn dan ook zo veel meer dan ‘slechts’ een personenvervoerder en onze slogan ‘Vervoert met zorg’ dekt perfect die lading.”

Bron: Marc Bolderman