Ben je op zoek naar een nieuwe of betere telefonieoplossing? Neem dan even de tijd om de juiste telecompartner voor jouw huisartsenpraktijk te vinden.

Er zijn namelijk aanbieders die zichzelf specialiseren op het gebied van telefonie voor huisartsen. In dit artikel geven we je tips over hoe je het beste op zoek kan gaan naar een telefonieoplossing voor jouw tandartspraktijk.

Vind de specialist voor de eerstelijnszorg

Achter telefonie gaat een hoop techniek schuil. Daar sta je eigenlijk niet bij stil en veel organisaties zijn al snel geholpen met een “normale” telefonieoplossing. Voor de eerstelijnszorg heb je toch een oplossing nodig die meer kan. Denk hierbij aan een spoedlijn en een ingebouwd stil alarm. Het moet een oplossing zijn die gemakkelijk in gebruik is voor assistenten en die de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld een koppeling te maken met je HIS pakket. Gelukkig zijn er in Nederland meerdere telefonieaanbieders die zich richten op telefonie speciaal voor huisartsen, zorgcentra en zorggroepen. Open daarom google en zoek op termen als “telefonie voor eerstelijnszorg” en “telefonie voor huisartsen” en vindt direct geschikte partijen.

Denk na over wat je nodig hebt

Voordat je daadwerkelijk partijen gaat benaderen, is het raadzaam om eerst na te denken wat je wensen zijn. Zet hierbij ook algemene zaken op een rijtje zoals hoeveel medewerkers en werkplekken er zijn. Hoeveel gesprekken dien je op éénzelfde moment te kunnen voeren? Wanneer dit er weinig zijn, dan zou dit via je bestaande (E-Zorg) verbinding kunnen. Hiermee bespaar je gelijk geld. We sommen nog een aantal andere aandachtspunten voor je op:

  • Heb je vaste toestellen nodig? – Een bureautoestel is ouderwets, neemt ruimte in beslag en kost geld. Ze werken uiteraard wel vertrouwd, maar als dat minder van belang is, dan zijn softphones een betere oplossing. Je belt dan met een headset via je computer, zonder verlies van functionaliteit.
  • Koppeling met je HIS pakket – Je kan je telefoonsysteem koppelen aan je informatiesysteem zoals Medicom, Promedico en OmniHis. Eén van de functies die dit biedt, is dat wanneer een herkend telefoonnummer uit het systeem belt, je gelijk op je scherm ziet wie er belt, zodat je direct de klantkaart of agenda kan openen. Dit zal het werk van de assistenten aangenamer maken.
  • Werken met een telefoonmanagement-systeem – De werkdruk in de zorg neemt toe en het vinden van personeel is lastig om die werkdruk te verlagen. Een programma zoals Aurora teleQ kan hierin de oplossing bieden. Dit systeem leidt al je inkomend telefonieverkeer in goede banen. Op piekmomenten regelt het terugbelacties in op, voor de assistenten, gunstige tijden. Dit is één van de functionaliteiten die het biedt om je bereikbaarheid te verbeteren en de assistenten efficiënter te laten werken.

Vind de beste oplossing voor de beste prijs

Heb je goed in beeld wat je verwacht van een telefonieoplossing, benader dan enkele partijen. Zij zullen je dan oplossingen bieden die goed met elkaar te vergelijken zijn. Nodig hen vooral uit voor het geven van een demonstratie. Er zit namelijk een verschil in de gebruiksvriendelijkheid per oplossing die dan goed zichtbaar wordt. Uiteindelijk gaat het erom dat je de best passende oplossing voor de beste prijs vindt en wij hopen dat je die aan de hand van onze tips zal vinden.

Bron: lantel.nl