Arts en Zorg heeft met succes een pilot afgerond met de AI-gedreven Klachtenchecker, een digitale triagetool die patiënten helpt hun gezondheidsklachten te beoordelen

De tool verwijst patiënten naar de juiste zorgverlener of geeft zelfzorgadvies, wat de druk op huisartsenpraktijken verlaagt. De Klachtenchecker gebruikt AI om op basis van een online vragenlijst te bepalen of een huisartsbezoek nodig is en welke zorgverlener het best kan helpen. Ook biedt de tool zelfzorgadvies wanneer dat voldoende is. De pilot, uitgevoerd in samenwerking met NeLL (LUMC), leverde positieve resultaten op:

  • Nauwkeurigheid: 76-92% van de patiënten kreeg het juiste urgentieniveau toegewezen. Een aandachtspunt is dat vooral jongeren en hoogopgeleide vrouwen gebruikmaakten van de Klachtenchecker.
  • Veiligheid: Slechts 1-6% van de gevallen was sprake van ondertriage.
  • Efficiëntie: Patiënten kwamen beter voorbereid naar hun consult, wat de gesprekken met huisartsen efficiënter maakte en de druk op telefonische triage verminderde.

Voordelen voor de praktijk

De Klachtenchecker helpt patiënten sneller en accurater bij de juiste zorgverlener te komen, wat wachttijden verkort en de efficiëntie verhoogt. “Dankzij AI kunnen we zorg toegankelijker en efficiënter maken,” zegt Amon van de Borg, CEO bij Arts en Zorg.

Toekomst

De tool is inmiddels getest bij een praktijk met 10.000 patiënten en Arts en Zorg is van plan de Klachtenchecker landelijk uit te rollen om de druk op de huisartsenzorg te verlichten, zonder in te boeten op kwaliteit en toegankelijkheid.

Bron: Arts en Zorg.nl