Het inzichtelijk maken en duidelijk kunnen uitleggen van de status van een behandeltraject is in de zorg ontzettend belangrijk.
Je wilt immers aan je patiënt kunnen vertellen waar deze persoon aan toe is en hen in het beste geval geruststellen. Om dit te kunnen doen is een patiënt journey mapping een interessante tool. Hiermee kan je de patiënt journey inzichtelijk maken en optimaliseren. Maar hoe gebruik je deze tool en wat moet je hierover weten? Wij vertellen je in dit blog er meer over.
Allereerst leggen we graag uit wat patiënt journey mapping precies is. Dit betreft een overview van het hele behandeltraject dat de patiënt heeft doorlopen. Van het eerste gesprek met een zorgaanbieder, tot de laatste keer dat deze patiënt op controle is geweest. Er wordt hierin belangrijke informatie getoond die belangrijk is voor iedere andere zorgaanbieder die op een later moment inhaakt. Zo wordt alle belangrijke informatie van het traject van de patiënt goed overgenomen en worden de interne processen verduidelijkt. Iets dat vaak wat onrust kan veroorzaken, zeker wanneer er meerdere zorgaanbieders bij een traject aangehaakt zijn.
Een patiënt journey mapping kan eigenlijk altijd worden ingezet, of dit nu gaat over een groot en complex behandeltraject of een minder groot traject. Het is vooral van belang dat er inzicht wordt geboden in de informatie die is gegeven aan het begin van het traject, wie daarbij betrokken is geweest en vooral wat de uitkomsten zijn. Zo kan er op ieder gewenst moment een andere zorgaanbieder aansluiten en wordt er geen tijd verloren om eerst uit te zoeken wat de status van een patiënt is.
De stappen in een patiënt journey mapping
Om een patiënt journey mapping te ontwikkelen is ongeveer 4-8 weken nodig. Dit hangt ook een beetje af van de beschikbaarheid van de stakeholders, om de juiste informatie te geven. Het ontwikkelen van deze journey bestaat uit de volgende stappen:
1. Het kiezen van een behandeling
Welke behandeling gaat er uitgelegd en besproken worden in de patiënt journey mapping.
2. De verschillende stappen van de behandeling identificeren
Hierin worden vooral de verschillende stappen van een patiënt journey mapping traject vastgesteld en wanneer er wat wordt gecommuniceerd aan de patiënt.
3. Het vaststellen van touchpoints
Touchpoints betekenen in dit traject de momenten van communicatie. Dit kan zijn met het medisch personeel, met de patiënt zelf of met vrienden / familie. Ook niet menselijke touchpoints (zoals apps) worden hierin weergegeven.
4. Verplaats je in de patiënt
Hoe kijkt een patiënt naar dit traject en is het duidelijk voor de patiënt?
5. Het vaststellen van knelpunten
Wanneer je door de ogen van een patiënt kijkt naar deze vijf stappen, is het dan duidelijk? Het vergemakkelijkt het proces wanneer je de mogelijke knelpunten in kaart brengt en daar wat extra aandacht aan geeft. Des te duidelijker alle stappen zijn, des te beter deze journey mapping werkt.
Wie zijn de stakeholders bij een patiënt journey mapping?
Er zijn drie belangrijke stakeholders in dit traject en dat zijn de patiënt zelf, het medische team en een mediator (derde partij). Deze mediator treedt op als sessieleider in het gehele proces en zorgt voor een vloeiende communicatie tussen patiënt en het medische team. Dit is vooral voor de patiënt erg belangrijk. Zeker bij een complex behandeltraject is het fijn om van alle informatie en stappen op de hoogte te zijn en vooral te begrijpen en daar zorgt de mediator voor. De uitgewerkte touchpoints van de patiënt journey kunnen uiteindelijk worden uitgewerkt in een communicatieschema. Dit schema kan worden gebruikt voor communicatie met de patient via een app.
Bron: patientjourneyapp.com